INFÖR VALET

Ännu en söndag är på väg att rinna bort genom tiden, jag sitter här på förvaringsplatsen och funderar över hur det ska gå i valet till kommunfullmäktige, regionfullmäktige samt till riksdagen. Den 11 september ska svenska folket utföra sina medborgerliga plikter genom att gå och rösta på det parti man sympatiserar med, att sympatisera med ett parti innebär inte att jag håller med om allt partiet säger. De tre viktigaste valfrågorna är enligt mig vården, skolan samt äldre och handikappomsorgen. Många gånger likställs den personliga assistansen med arbetet på ett äldreboende vilket enligt min mening inte alls är samma sak. På eldreboende gör personalen ofta saker utan att fråga eller kommunicera med den hjälpbehövande vilket naturligtvis inte är acceptabelt men inom den personliga assistansen borde detta inte få förekomma, tyvärr händer det alldeles för ofta. Min uppmaning till politikerna är följande, stoppa privatiseringen av den personliga assistansen och låt den gå över i kommunal regi och låt alla synskadade som så önskar få ledsagning enligt LSS. Ska specialskolor finnas? Jag känner kluven inför denna fråga. Ja specialskolor måste finnas så länge kommunerna inte klarar av att undervisa synskadade barn med ytterligare funktionsnedsättningar och även om kommunerna anser sig kunna ta hand om dessa barn måste integreringen fungera också utanför skolans värld och det gör den oftast inte fullt ut. Jag har i skrivandets stund inga färdiga, konkreta förslag på hur specialskolorna ska bedrivas. Det enda jag vet är att de inte får fungera i den form de gjorde 1965 . Det var inte roligt att behöva lämna familj, släkt och vänner för första gången vid sex års ålder. Jag uppmanar alla politiker, att sträva efter en skola för alla. Härmed tillönskas mina läsare och alla andra människor det bästa i livet. Ha en god tid. Vi hörs och ses någon gång någonstans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0