SOMMAREN SOM FÖRSVANN

Jag har ingenting att skriva om men skriver ändå. Denna regniga fredag är snart till ända. Jag har lyssnat på Finnmiks, pratat i telefon, vilat och läst tidningen. Glömde berätta att Anders Eldemans pappa, Evert var en mycket skicklig talboksinläsare. Jag hade nöjet att höra Evert Eldemans röst när jag vid 13års ålder för första gången lyssnade på Utvandrar serien av Wilhelm Moberg. Härmed ber bloggskribenten att få önska sina läsare det bästa i livet. Ha en god tid. Vi hörs och ses någon gång någonstans.

SOMMARPROGRAM

Ännu en dag är snart till ända och vädret som jag egentligen inte gillar att prata om är kylslaget och regnet hänger i luften. Den här dagen fortsatte på samma sätt som den föregående slutade, med lite föreningsarbete och därefter försökte jag få fram information om en ny telefon men blev inte klokare. Efter lunchen roade jag mig med att lyssna på två sommarprogram. Dels programmet från den 15 juli med Anders Eleeman och dels med fotbollsspelaren Hanna Marklund. Anders Eldeman berättade på ett mycket personligt sätt anekdoter ur sitt liv som programledare för Melodikrysset och Dacapo. Hanna Marklund som var dagens sommarvärd pratade naturligtvis om fotboll men jag delar inte detta sportintresse med henne och många andra. Jag fäste mig särskilt vid Hannas trevliga röst och härliga skellefte-dialekt. Det var vad jag sysslat med idag. Härmed ber bloggskribenten att få önska sina läsare och alla andra människor det bästa i livet. Ha en god tid. Vi hörs och ses någon gång någonstans.

DAGENS ÄVENTYR

Denna julionsdag började som vanligt med dusch och frukost. Därefter bar det iväg till Storheden för att handla en torkställning som det går att hänga ren tvätt på inomhus. Resan dit gick bra handikappbussen kom i tid. Det var värre med hemfärden en timme och 40 minuter fick vi äntligen en fungerande buss, jag hade vid det laget ringt färdtjänsten två gånger. Felet var delvis mitt eftersom jag inte hade förbeställt hemresan men motiveringen till förseningen var dålig, rullstolen var för stor vilket inte är sant. När vu kom hem smakade det gott med en kopp kaffe. Lunchen på restaurangen är inte ens värd att nämna. Efter kaffet blev det ett telefonsamtal till min nära och kära vän, sedan vila och tidningsläsning och därefter middag och lite föreningsarbete. Nu är det dags för kvällsfika och sedan kommer den bästa stunden av dagen tänk att få lägga sig i sängen och lyssna på en bra ljudbok. Härmed ber bloggskribenten att få önska sina läsare och alla andra människor det bästa i livet. Ha en god tid. Vi hörs och ses någon gång någonstans.

NY MATRÄTT

Det är tyst och stilla här på förvaringsplatsen sedan mina vänner åkt. När de hade lämnat mig kändes det som om det inte fanns något att se fram emot men jag hittade faktiskt en sak. Tillsammans med min assistent ska jag gå på en artistgala för ALS-forskning. Där medverkar bland andra Jon Henrik Fjällgren. Galan äger rum på Coop arena i Luleå den 24 november men mer om det när den dagen kommer. Det som hänt hittills idag är att jag har provat på en ny och spännande maträtt, Poké bowl, en sorts sushisallad som varmt kan rekommenderas. Jo det har hänt en annan sak också, min läkerol period har börjat i söndags, vi får väl se hur länge den håller i sig. Härmed ber bloggskribenten att få önska sina läsare det bästa i livet. Ha en god tid. Vi hörs och ses någon gång någonstans.

SOMMARBETRAKTELSE

Sommaren är snart slut och alla planerade utflykter är över. Vi går mot ännu en höst och vinter men jag vill gärna berätta om den senaste tidens händelser. den 5 juli tog min assistent och jag färdtjänsten till Pajala dels för att jag skulle få gå på marknaden och dels för att det skulle bli möjligt för mig att träffa syskon, släkt och vänner. Efter några timmars bilfärd var vi framme på hotell Smedjan. Strax efter vår ankomst träffade vi storebror och svåger som hämtade oss till min hemby, Kaunisvaara. Det var en mycket märklig känsla att besöka byn utan att sova där. När jag varit tillsammans med familjen en stund var det dags att åka tillbaka till Pajala och efter lite krånglande tog jag mig faktiskt in i storebrors bil. Väl inne i det någorlunda handikappanpassade hotellrummet blev det en god natts sömn. Nästa morgon åt vi en enkel frukost innan det återigen var dags att hälsa på i byn. Nu var det grillkväll hos storebror som gällde och jag blev ordentligt lurad av min kära kusin som jag hade pratat med bara en liten stund tidigare kom och gav mig en kram. Först förstod jag inte hur det kunde komma sig att de var där när jag nyss hade ringt henne men snart insåg jag att jag hade blivit lurad igen. Efter den trevliga grillaftonen åkte vi till hotellet igen. Dagen därpå var det tid att gå på marknad med syster och svåger. Där köpte jag som vanligt Souvaskebabb och kokosbollar, Souvaskebabben avnjöts hos lillebror som brukligt är. Sedan bar det av till Kaunisvaara igen och därefter några timmars sömn innan det var dags för hotellfrukost och hemfärd med en mycket trevlig taxichaufför. De senaste dagarna har mina vänner varit här.Vi har besökt det populära utflyktsmålet Storforsen. Där åt vi god mat och lyssnade till den mäktiga forsens brus. Vi hann också med att besöka festivalen Putte i parken. På lördagskvällen blev det god mat här hemma. Nu har mina kära vänner åkt och lämnat mig för den här gången men förhoppningsvis ses vi snart igen. Detta var allt för idag. bloggskribenten ber härmed att få önska sina läsare och alla andra människor det bästa i livet. Ha en god tid. Vi hörs och ses någon gång någonstans.