OM TAKTIL KONST

Tack goda skaparinna för att detta var dagen när jag tillsammans med min personliga assistent åkte färdtjänst till Kulturens hus i Luleå. Där fick vi vara med om vernissagen av konstutställningen Känbart. Jag upplevde taktila bilder och taktil konst. En representant från Sverges dövblindas förening medverkade med sina taktila bilder som han presenterade på ett mycket intressant sätt. Det fanns också bra bildbeskrivningar. Ett exempel är Väntan på Mariatorget i Stockholm. Bilden föreställde människor som stod på en perong och väntade på tunnelbanan, samtliga bilder är tagna i Stockholm med omneid. På vernissagen medverkade även sju olika konstnärer. Det konstverk som gjorde starkast intryck på mig var trädet som det gick att gå in i om man lade handen på ett bord kunde man uppfatta hur träden kommunicerade. Utställningen kan varmt rekommenderas, den pågår till den fjärde juni. Jag tycker om ordet taktil, taktil konst, taktila bilder. att uppleva någonting taktilt innebär att det är tillåtet att röra vid och känna på olika föremål.

Detta var allt för idag. Ha en god tid. Vi hörs och ses någon gång någonstans i livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0